Klachten
Patiëntinformatie klachtenregeling
Inleiding
De medewerkers van het ADHD en Autisme centrum Westfriesland doen hun uiterste best om u goede zorg en hulp te bieden. Toch kan het zijn dat u achteraf niet volledig tevreden bent over een behandeling. Aan uw opmerkingen of klacht wordt een groot belang gehecht. Allereerst omdat het ADHD en Autisme centrum Westfriesland het belangrijk vindt, dat u geheel tevreden bent. Daarnaast biedt dit de mogelijkheid om de zorgverlening te verbeteren. In deze brochure leest u wat u kunt doen met uw klacht of opmerkingen.
Voorleggen aan uw zorgverlener
Wanneer u niet geheel tevreden bent over een behandeling, is het raadzaam hier niet mee rond te blijven lopen. Veel klachten zijn gebaseerd op miscommunicatie of een verschillend verwachtingspatroon. Uw zorgverlener stelt het in zo’n situatie op prijs, dat u contact opneemt met degene die u heeft behandeld, zodat hij of zij in de gelegenheid is om uw onvrede weg te nemen. De ervaring heeft geleerd dat een groot deel van de klachten op deze manier verholpen kan worden.
Klachtenfunctionaris en Geschillencommissie
Het ADHD en Autisme Centrum Westfriesland heeft een klachtenregeling lopen bij ‘Klachtenportaalzorg’ uit Enkhuizen. Wanneer een gesprek met de hulpverlener niet tot een bevredigend resultaat heeft geleid kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijk klachtenfunctionaris van KPZ. Deze functionaris zal samen met u de klacht gaan behandelen totdat er een bevredigend resultaat is. Wanneer dit niet gebeurd, dan kan de functionaris en/of u de klacht voorleggen aan de klachtencommissie. Voor het indienen van een klacht kunt u het best even met het ADHD en Autisme Centrum Westfriesland contact opnemen met betrekking tot de werkwijze (info@adhd-hoorn.nl of 0229577600). U kunt hiervoor ook rechtstreeks contact opnemen met KPZ (https://geschillencommissiekpz.nl/contact/).
Tot slot
Houdt u tot slot nog rekening met de volgende punten:
- Uw zorgverlener vindt het belangrijk dat u tevreden bent over zijn geleverde zorg. Wanneer u open bent over uw ervaringen, helpt u uw zorgverlener om dit doel te realiseren.
- Het samen met een klachtenfunctionaris werken aan het oplossen van uw klacht, zorgt er niet voor dat uw recht tot het indienen van een geschil vervalt.
- Mocht u een klacht indienen, dan dient u rekening te houden met een termijn van enkele maanden waarbinnen de klachtencommissie tot een uitspraak komt. U wordt in een aantal gevallen verzocht om de klachtencommissie inzage te geven in het medisch dossier van uw kind.
- Resumé: er bestaat dus een zekere hiërarchie in de afhandeling van een klacht. 1. u bespreekt uw klacht eerst met de hulpverlener. 2. vervolgens kan de klacht naar de onafhankelijk klachtenfunctionaris en 3. tot slot gaat u naar de klachtencommissie.