ADHD en ADD zijn diagnoses op basis van gedrag, dus op basis van wat er aan de buitenkant waarneembaar is. Echter, gedrag is op verschillende manieren te interpreteren. Een scherpe diagnostiek is voor ons belangrijk: is het waarneembare gedrag te verklaren vanuit ADHD/ADD problematiek of is er iets anders aan de hand? Om deze vraag te kunnen beantwoorden kijken wij naar de gehele ontwikkeling van het kind, de gezinsaspecten, de omgevingsaspecten, de leefstijl en de kindfactoren om zo tot de juiste diagnostiek en daarmee samengaand, tot een juist afgestemde behandeling te komen.
Autisme is een diagnose voor het leven. Afhankelijk van de ontwikkelingsfase van het kind en de bijpassende life events, zoals de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, studie en uiteindelijk naar volwassenheid, veranderen de problemen gerelateerd aan autisme. Kinderen met autisme hebben vanaf het moment van diagnostiek tot aan de volwassenheid, vaak intermitterend, een zorgvraag. Een zo vroeg mogelijke diagnostiek is gewenst. Ons streven is kinderen met autisme op weg te helpen naar het zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij.